۱۱:۵۹:۵۲ - دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
طولانی ترین پل تاریخی کشور در آستانه فرو ریختن است
یکی از جاذبه های تاریخی استان هرمزگان پل لاتیدان است که در روزگار خود مسیر لشکرکشی سرداران ایرانی بوده و تاریخ رویارویی با استعمارگران را در خود نهفته دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لوار بندرخمیر به نقل از هرمز، شهرستان بندرخمیر در منطقه پست جلگه ای کرانه شمالی تنگه خوران در شمال جزیره قشم قرار […]

یکی از جاذبه های تاریخی استان هرمزگان پل لاتیدان است که در روزگار خود مسیر لشکرکشی سرداران ایرانی بوده و تاریخ رویارویی با استعمارگران را در خود نهفته دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لوار بندرخمیر به نقل از هرمز، شهرستان بندرخمیر در منطقه پست جلگه ای کرانه شمالی تنگه خوران در شمال جزیره قشم قرار دارداز تاریخ بندرخمیر اطلاع چندانی در دست نیست و در حدود دو قرن پیش ، سیاحان و محققان از این بندر بازدید کرده بودند تعداد سکنه بندر خمیر را چهارصد خانوار ذکر کردند که کلاً کارگران معدن گوگرد بوده اند.

در دوردان قاجار بندر خمیر از بنادر مهم خلیج فارس به شمار می آمد که ساکنان آن بیشتر شافعی مذهب و از عشایر مختلف عرب بودند و تا بصره و حتی بنادر هند رفت وآمد می کردند.

این شهر دارای اثر مهم تاریخی مانند برج نیمه ویران قلعه خمیر،دیوار سدار و پل لاتیدان که بیانگر قدمت و سابقه مردم این خطه از هرمزگان است و می‌توان آن را افتخاری برای پیشینه تاریخی این دیار دانست.

یکی از طولانی ترین پل‌های تاریخی هرمزگان و ایران پل لاتیدان یا کول است که در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس در جاده لار و بر روی رودخانه کول  احداث شد.

این پل از بقایای دوران صفویان در هرمزگان است و برخلاف سازه های هم عصرش که آخری بودند از جنس سنگ ساخته و برای انجام لشگرکشی و بیرون راندن پرتغالی ها از هرمزگان مورد استفاده قرار می گرفت.

پل لاتیدان  یکی از بی نظیر ترین نمونه های پل سازی تاریخی کشور است چرا که در میان دهانه های این پل، چشمه اتاق هایی در دو اشکوب ساخته شده و بر زیبایی این سازه، افزوده است.

این سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در اثر سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی بندرعباس در سال ۱۳۷۲طولانی ترین پل تاریخی ایران از زیر خروارها خاک بیرون آمد؛پل لاتیدان دارای صد دهانه بوده  که در حال حاضر تنها ۳۳ دهانه‌ آن باقی مانده است.

رودخانه کول دارای بستری  رسوبی و غیر مستحکم است از این رو مهندسان پل لاتیدان برای جلوگیری از شسته شدن پایه ها براثر آبرفت رسوبات برای هر پایه پی جداگانه احداث کرده اند تا پل دربرابر بستر رسوبی رودخانه ماندگار شود.

هرچند امروزه دیگر از عبور آب‌های سیل‌آسای بارانی از زیر این پل خبری نیست و این سازه تاریخی کاربری خود را از دست داده اما  قرار گرفتن در مسیر چند آبراهه موجب شده تا حجم قابل توجهی آب از زیر پل بگذرد و موجب تخریب و فرسودگی این بنا می‌شود.

با گذشت بیش از دو دهه از بیرون آمدن پل لاتیدن از زیرخاک تاکنون اقدامات موثری برای بازسازی، استحکام بخشی و نگهداری از این انجام نشده و اقدامات صورت گرفته در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ دردی از فرسودگی پل دوا نکرده است.

منحصربه فردترین و طولانی ترین پل تاریخی ایران که در طول قرن ها شاهد جنگ ها و رشادت های دلیرمردان این مرز بوم بوده تا یک ذره از خاک وطن در برابر هجوم بیگانگان به یغما نرود همچنین در طول سالیانی که مورد استفاده کاروان ها و بازرگانان گوشه و کنار دنیا بوده صلابت خود را حفظ کرده اما در حال حاضر بی توجهی مسئولان استان، پل لاتیدان را در معرض نابودی کامل قرار داده است.

سال گذشته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه شهرستان بندر خمیر به دلیل جاذبه های خوب و پل ارتباطی بین جزیره قشم و کیش  نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد،گفت: در بندر خمیر ۱۲ تا اثر ملی داریم که هیچ استفاده ای نمی شود و معرفی نشده است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان وعده بازسازی  پل لاتیدان بندر خمیر را داد و تصریح کرد:سیاست ما جذب گردشگر است و در شهرستان بندر خمیر دو منطقه را برای گردشگری در نظر گرفته شده است.

اوایل سال بود که معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از آغاز عملیات مرمت پل لاتیدان خبر داد و گفت:امسال مبلغ ۲میلیارد ریال ازمحل اعتبارات ملی برای مرمت پل تاریخی لاتیدان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این پل با ۲۲۳ دهانه و بیش از یکهزار متر طول ، طویل ترین پل تاریخی ایران است، افزود: پل لاتیدان یکی از شاهکارهای دوره صفوی محسوب می شود و در حال حاضر ۲۳۰ متر از طول و ۳۰ دهانه از آن باقی مانده است.

اکنون بیش از یک سال از وعده مدیرکل میراث فرهنگی و تعیین اعتبار برای بازسازی پل لاتیدان می گذرد از این رو انتظارمی رود عملیات استحکام بخشی و بازسازی این سازه تاریخی آغاز شود چرا که هر آن احتمال می رود اثری که سال ها خود را در برابر ناملایت جوی حفظ کرده در اثر باران های سیل آسا نابود شود.

در روزگاری که کشورهای حاشیه خلیج فارس درصدد تصاحب تاریخ و میراث کهن خلیج فارس هستند تا به کشورهای بی اصالت خود هویت ببخشند مسئولان هرمزگانی با بی توجهی های کمر همت بر نابودی آثار تاریخی این مرزو بوم بسته اند و تیشه بر ریشه فرهنگ و اصالت این استان می زنند

تبليغات
/ / سلام لوار http://nashrkhabar.ir/ /